To już pewne – podcasty trafiły do mainstreamu. Słuchamy więcej, nagrywamy więcej i… wciąż mamy apetyt na kolejne treści w formie audio. Skąd zatem pomysł, że praca z podcastem to biznes niszowy? Opowiem Ci o tym w dzisiejszym odcinku Biznesowych Potyczek Językowych.

Kilka tygodni temu Karolina Brzuchalska z Pretty Well Done zaprosiła mnie jako gościa na spotkanie z uczestniczkami swoich warsztatów dla przedsiębiorczych kobiet „Gdzie ci klienci?”. Miałam opowiadać o pracy z podcastem, więc oczywiście z przyjemnością się zgodziłam.

I wyobraź sobie, jak wielkie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że tematem przewodnim naszego spotkania jest praca w biznesie niszowym! No bo jak to – podcast i biznes niszowy? Przecież ta forma komunikacji obecnie podbija świat. I nic nie wskazuje na to, żeby miała wypaść z obiegu, a tym bardziej trafić do niszy.

A jednak kiedy uważnie przeczytałam pytania od uczestniczek, doszłam do wniosku, że faktycznie – nie da się ukryć, że podcasty podbiły nasze serca i biznesy, ale nie zmienia to faktu, że praca z podcastem wcale nie należy do najłatwiejszych.

BIZNES NISZOWY – CZY PODCAST NIM JEST?

biznes niszowy wing person

To pytanie zajęło mi chwilę i odpowiedź na nie uzmysłowiły mi dopiero kursantki Karoliny oraz moi klienci. No i gdyby tak nie było, nie miałabym materiału na książkę.

Kiedy długo pracujesz w jakiejś branży, zapominasz, że nie wszyscy wiedzą to, co Ty. I ze mną też tak jest. Gdy na co dzień montuję podcasty, pewne czynności wykonuję automatycznie, w ogóle nie zastanawiając się, jak i po co. A potem przychodzą konsultacje albo warsztaty z klientami i nagle okazuje się, że moje usługi wcale nie są takie popularne.

Bo nie każdy:

  • zna kilka programów do obróbki audio,
  • wie, co to jest kompresja, normalizacja dźwięku czy equalizer,
  • wie, jak sprawić, żeby jego podcast znalazł się na Spotify,
  • odróżnia mikrofon dynamiczny od pojemnościowego,
  • wie, jak wykorzystać podcast do komunikacji marki w sieci.

I ja też tego wszystkiego nie wiedziałam. Ale teraz wiem i mogę wspierać w tym innych 🙂

BIZNES NISZOWY – CZY PRACA Z PODCASTEM JEST TRUDNA

praca z podcastem wing person

Nie zdziwię Cię chyba, jeżeli napiszę, że to zależy 😉 Co innego, gdy masz wykształcenie branżowe, jesteś realizatorem dźwięku i od lat pracujesz przy różnych produkcjach audio. A zupełnie inaczej wygląda sytuacja, kiedy zamierzasz wystartować zupełnie od zera, ponieważ liczba elementów, które musisz opanować na początku, jest dość pokaźna.

I nie mówię tu o aspektach czysto technicznych i zaawansowanym żargonie branżowym, ale nawet o opanowaniu podstawowych funkcjonalności w Audacity czy innym programie do montażu. Bo owszem, ciąć, składać czy odszumiać ścieżki uczą się już dzieci w szkole. Ale co innego, gdy jesteś samoukiem na własne potrzeby, a co innego, gdy zamierzasz oferować profesjonalne usługi innym.

Niemniej, można się tego nauczyć i czerpać ze swojej pracy ogromną satysfakcję i niemałe korzyści. No właśnie, co to za korzyści?

Pracując w branży niszowej możesz:

  • testowaći wyznaczać nowe trendy,
  • dyktować ceny,
  • pozwolić sobie na więcej swobody,
  • szybciej się rozwijać,
  • szybciej budować markę i pozycję eksperta.

A poza tym, co dla mnie szalenie istotne, nie czujesz oddechu konkurencji na plecach i możesz działać na własnych zasadach. Na przykład napisać książkę o podcastach, podczas gdy wszyscy dookoła oferują kursy i konsultacje 😉

NISZOWI KLIENCI – JAK DO NICH DOTRZEĆ?

niszowi klienci wing person

To pytanie pada niemal na każdych konsultacjach podcastowych, które prowadzę. Nagrałam nawet cały odcinek o współpracy z podcasterem. I oczywiście sposobów jest mnóstwo.

Możesz:

  • szukać bezpośrednio, wśród przedsiębiorców i podcasterów,
  • śledzić posty w grupach na Facebooku i odpowiadać na ogłoszenia,
  • publikować oferty na różnych portalach (nawet na OLX),
  • korzystać z płatnej reklamy na Facebooku,
  • szukać partnerów biznesowych na LinkedInie.

I wiele, wiele innych.

Natomiast sama wolę bardziej czasochłonne, ale też kreatywne podejście:

Chcesz dotrzeć do klienta niszowego? Komunikuj się jego językiem i bądź aktywny w jego niszy!

Dołączaj do grup tematycznych, komentuj i udzielaj wskazówek. Pokazuj swoją pracę przez podcast czy wpisy w mediach społecznościowych. Uważnie słuchaj pytań i odpowiadaj na nie w swoich kanałach komunikacji. Daj się pokazać przez swoje produkty i usługi, opowiadaj historie i nawiązuj relacje. A wtedy polecenia (i klienci) zaczną pojawiać się samoistnie.


biznesowe potyczki językowe

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM